Az Erste Bank honlapján, közösségi oldalain, webes felületén, valamint ügyfeleinek küldött külön körlevélben hívja fel a figyelmet a banki adatok védelmére, és egy, az elmúlt időszakban megszaporodó csalástípusra – közölte a pénzintézet csütörtökön az MTI-vel.
A tájékoztatás szerint a csalók egy külön program telepítésére kérik áldozataikat, akik így maguk adnak hozzáférést mobiltelefonjukhoz, számítógépükhöz. A bűnözők a szoftverrel átveszik az irányítást a készülékek felett, és lenullázzák a bankszámlákat.
Az általában magukat banki alkalmazottnak kiadó vagy egyéb ismert cég nevében telefonáló csalók azzal jelentkeznek, hogy gyanús tevékenységet látnak az ügyfél számláján, feltörték a felhasználói fiókját. Az álügyintéző azt kéri, az ügyfél telepítsen egy alkalmazást – például Anydesk, Teamviewer, RustDesk – a telefonjára és a számítógépére a helyreállítás, a károk elkerülése érdekében – ismertette a bank.
A közleményben kiemelték: ha valaki letölt egy ilyen programot, azzal lehetővé teszi, hogy a bűnözők lássák, milyen kódokkal lép be a netbanki vagy a mobilbanki felületre. Ezen kívül a csalók teljesen át tudják venni az irányítást a számítógép és mobiltelefon felett.
Az Erste közölte, már a csalások 90 százalékát ki tudja szűrni. A bank a tavalyi harmadik negyedévben összesen 4,4 milliárd forint ellopását akadályozta meg, ami majdnem a háromszorosa az első negyedéves összegnek. Hiába azonban a banki védelem, ha az ügyfél maga adja oda a kódokat a csalóknak – írták. Hozzátették azt is, hogy a tavaly pénzügyi visszaélésekkel okozott ügyfélveszteség felét hasonló programok telepíttetésével okozták a bűnözők.
Az Erste egyebek mellett felhívta a figyelmet arra: a bankok alkalmazottai soha nem kérik, hogy az ügyfél bármit letöltsön, és soha nem kérik, hogy az ügyfél utalja el a számláján lévő levő pénzt egy állítólagos biztonsági számlára.
(MTI)