Pontosabban, lehet hatékonyabb és használható tudás adható át, ha ezt Orbán Viktor is úgy akarja. Pálinkás József volt oktatási miniszter és tudományos akadémia elnök legutóbbi ATV interjújában mondta azt, hogy Orbánnak a foci fontosabb. Ez igy van. Csoda, hogy még nincs fociügyi minisztérium. Persze van a pár ezres Felcsúton 3000 fős stadion. Ceaușescu is építettet egyet a szülőfalujában…
Mindenképpen önálló minisztériumra lenne szükség. Ez lenne az alap, hogy valóban olyan miniszter vezethesse, akinek van köze az oktatáshoz. Humántárcába integrálva vagy belügyminiszter alá rendelve az oktatás területe nem lesz prioritás a kormány üléseken sem. Lobbizni érte egy államtitkár nem igazán tud.
A KLIKK megszüntetése is alap. Egyáltalán nem ezen múlik a minőségi oktatás, hanem azon, hogy megvannak-e fizetve a tanárok és az oktatási intézmények megfelelőek-e arra, hogy ott minőségi oktatás legyen. Ugyanígy alapvető, hogy megszűnjenek azok az egyetemeket működtető alapítványok, ahova a párt hű emberei lettek delegálva. Legyen az egyetemeknek saját felügyeleti szerve, de ne pártkatonákkal kitöltve.
A járványnak köszönhetően nagyon sok oktatási anyag felkerült az internetre. Mostmár az lenne a teendő, hogy ezeket tantárgyanként szakértők egy csoportja átnézze és a legjobbakat kiválasztva az ország minden diákjának ajánlják és ingyenesen hozzáférhető tegyék. Ezzel nagyon sok pótórát lehetne megspórolni és a különböző magyarázatok-példák alapján sokkal többen értenének meg dolgokat, oldanának meg matematikai feladatokat, mert otthon is bármikor újra és újra meg tudnánk nézni ezeket az oktató videókat.
A nyolcvanas években még volt Iskola TV, a kilencvenes években pedig érettségire felkészítő Repeta. Ezeket a műsorokat is elérhetővé kellene tenni. Eredetileg az M5 oktatási céllal jött létre. Azóta elment kulturális irányba, ami korábban a Duna World volt. Az MTV archívumából nem egy, hanem akár öt tematikus oktatási csatornát is lehetne folyamatosan működtetni.
Szintén hasznos lenne a tananyag frissítése. A biológia oktatásban megjelenhetnének a gyógynövények, gombák ismerete illetve, hogyan termeszthetők könnyen növények, akár egy lakásban is. Ugyanígy a kisállatok tartása is helyet érdemelne a tankönyvekben.
Fontos lenne egy Háztartástan tantárgy, ahol alapvető ételek elkészítését tanulnák meg a diákok. Nyolcadik végére egy paprikás krumpli lehetne a cél és ezt érettségiig lehetne tovább fokozni. Meg lehetne tanitani az alapvető fogásokat a villanyszerelésben, festésben és bútorösszeszerelésben is. Finnországban ez már évtizedek óta bevált.
Szintén fontos a pénzügyi nevelés, amit a Nemzeti Bank vezetője, Matolcsy György már egy évtizede szorgalmaz. Ez kezdetben lehetne rész a háztartástannak. Pl. miből áll össze a családi költségvetés. Középiskolai szinten pedig kellene legalább egy év, amikor a közgazdaságtan alapjait tanulná meg minden diák.
A digitalizációval járó sok üldögélés és a civilizációs betegségek megelőzése érdekében pedig lehetővé kell tenni, hogy a testnevelés órák ne csak kötélmászásról, bakugrásról és labdajátékokról szóljanak, hanem választani lehessen táncoktatásból is. Ami jelenleg a szalagtűzőre való készüléskor jelenik meg csak az iskolákban, annak minden nap helye lenne a tornatermekben. Ugyanezen keretek között a gyógytorna és a masszázs alapjait is át lehetne adni.
Utoljára, de nem utolsósorban a KRESZ oktatást, már az óvodákban el lehetne kezdeni és a közoktatásba emeléssel meg lehetne azt valósitani, hogy az arra alkalmasak a közoktatás keretein belül szerezzenek jogosítványt. A kormány most úgy próbál szavazatokat szerezni, hogy állja a jogosítvány megszerzését. Ezt meglehetne oldani azzal, ha az autósiskolák szerződést kötnének a középiskolákkal és bekapcsolódnának az oktatásba.
Mindezek mellett pedig nagyon fontos a készségek fejlesztése, amit pl. a debreceni Nemzetközi Iskolában látunk, ahol számos hangszer, festőműhely és még sok minden más gondoskodik arról, hogy hogyan lehet fejleszteni a kreativitást és a kritikus gondolkodást. Ezek nélkül csak agymosás az oktatás.
N.Nagy Sándor